A könyvtár feladatai
Alapfeladatok
- A gyűjtemény folyamatos és arányos fejlesztése, feltárása, őrzése, gondozása.
- Tájékoztat a dokumentumokról és a könyvtárosi szolgáltatásokról, eligazítást ad a szükséges
ismeretekről, illetve segíti, hogy a szakmai munkaközösségek állandóan tájékozódjanak az
új dokumentumokról.
- Könyvtárbemutató-ismertető és könyvtárhasználatra épülő tanítási órákat tart.
- Nyitvatartási idejében sz iskola pedagógusainak, tanulóinak és dolgozóinak biztosítja a teljes
állomány egyéni és csoportos használatát.
- Kölcsönzi a könyvtári dokumentumokat.
Kiegészítő feladatok
- Tájékoztat az iskola könyvtára, illetve a pedagógiai-, szakmai szolgáltatásokat ellátó
intézmények és nyilvános könyvtárak szolgáltatásairól.
- Lehetővé teszi más könyvtárak szolgáltatásainak elérését (könyvtárközi kölcsönzés).
- Részt vesz a könyvtárak közötti dokumentumok és információk cseréjében.
- A jövő feladata: számítástechnikai és informatikai szolgáltatások biztosítása.
- Gyűjti az iskolai dokumentumokat (SZMSZ, Koll. Szerződés, házirend, stb.)
A feladatok tartalmi csoportosítása
- Könyvtári szolgáltatások nyújtása:
Az iskolai könyvtár az oktató-nevelő munka eszköztára, szellemi bázisa feladata, hogy
segítse az iskolai nevelő-oktató munkát és előmozdítsa a tanulók olvasásra,
könyvtárhasználatra nevelését. Igazodnia kell a NAT-ban megfogalmazott, a
műveltségterületekre vonatkozó tantárgyi és érettségi követelményekhez. Biztosítsa az iskola
nevelői és tanulói részére a neveléshez, oktatáshoz szükséges információhordozókat (könyv,
folyóirat, av és egyéb információhordozók).
Sajátos eszközeivel alapozza a tanulók olvasóvá, könyvtárhasználóvá nevelését. Kielégíti a
pedagógusok alapvető pedagógiai szakirodalmi és információs igényeit, ennek érdekében
fogadja más könyvtárak ilyen irányú szolgáltatásai.
- A könyvtár gyűjtőköre, állományának alakítása:
Az iskolai könyvtár gyüjtőkörét az intézmény által megfogalmazott és a tantestület által
elfogadott pedagógiai program alapján dolgozzuk ki ill. határozzuk meg.
A könyvtárban elkülönítetten gyűjtjük és a diákok, pedagógusok és az iskola dolgozói,
valamint a szülők számára nyitvatartási időben hozzáférhetővé tesszük az
iskola működésének dokumentumait (pedagógiai program, kollektív szerződés, szervezeti és
működési szabályzat és mellékletei, hatályos jogszabályok).
- A könyvtár a tantervi követelményeknek megfelelően,folyamatosan, tervszerűen és
arányosan fejleszti állományát, gyűjtőköri szabályzata szerint (2.sz.melléklet). Az
állományalakítás során figyelembe veszi az igazgató és a szakmai munkaközösségek
javaslatait.
- A könyvtár állománya vétel, ajándék és csere útján gyarapodik. Az állománygyarapításra
fordítható összeget az iskola költségvetésben kell előirányozni. A tervszerű és folyamatos
gyarapítás érdekében a könyvbeszerzésre fordítható összeg terhére évente szerződést köt az
iskolai könyvtár a KÖNYVTÁRELLÁTÓ Kft.-vel.
A könyvtár gyarapítására fordítható összeg felhasználásáért a könyvtáros-tanárok felelősek.
Hozzájárulásuk nélkül senki sem vásárolhat könyvtárai dokumentumot a könyvtár számára. A
gyűjtőkörtől idegen dokumentumot még ajándékként sem leltározhat be a könyvtáros.
A könyvtárba érkező (gyűjtőkörbe tartozó) tartós megőrzésre szánt dokumentumokat 8 napon
belül állományba kell venni; a címleltárkönyv szakszerű vezetésével, valamint a számítógépes
feldolgozás keretén belül.
A nevelői példányok (tankönyvek, tantervek, tantervi útmutatók, stb.), valamint a gyorsan
avuló tartalmú, egy ívnél kisebb terjedelmű vagy könnyen rongálódó kiadványról brossúranyilvántartást
vezetünk. A kurrens periodikumokról ideiglenes állomány-nyilvántartást
vezetünk.
A könyvtár állományából folyamatosan legalább három-öt évente egy alkalommal ki vonjuk az
elavult, feleslegessé váló dokumentumokat. Hasonló rendszerességgel töröljük az olvasók által
elveszített és pénzben megtérített dokumentumokat is.
Az állományellenőrzést - akár időszaki, akár rendkívüli -, az iskola igazgatójának írásban
rendeli el. Az időszakos ellenőrzést (öt évenként) az iskolai könyvtárban célszerű júniusban
végezni.
Az állományellenőrzés ideje alatt a könyvtárban a kölcsönzés szünetel, könyvet sem bevinni,
sem kihozni nem lehet.
Az időszaki állományellenőrzés előtt az összes könyvet begyűjtjük. Az állományellenőrzésről
jegyzőkönyvet kell készíteni. Ebben a felmerülő hiányok tételes felsorolásán kívül a könyvtár
működésére vonatkozó megjegyzéseket, az elvégzendő feladatokat is rögzítjük.
-
Az állomány szakszerű és a használatot biztosító elhelyezése
Az iskolai könyvtár a könyvtári helyiségben, a szertárakban és igény szerint a
szaktantermekben szervezi meg állományát. A könyvtári helyiségben a könyveket (kézi és
segédkönyvtár, kölcsönözhető állomány, folyóiratok) teljes egészében szabadpolcon tartja,
kivéve a hangkazetta, DVD és videoanyagot, ezeket zárható szekrényben tartja. A szertárakban
és a szaktantermekben csak zárható szekrényben tarthatók a leltéti állományba adott
dokumentumok. A könyvtári helyiségben az állomány elhelyezése a könyvtári raktározási
táblázatok szerint történik, az ismeretközlő irodalom szakrendben, a szépirodalom betűrendben.
A könyvtár állományából kihelyezett letétek a könyvtár többes példányaiból:
- a fizika szertárban,
- a kémia és biológia szertárban,
- ének-zene szertár,
- matematika szertár
A szertárakba kihelyezett letétet a könyvtáros jegyzékbe foglalja (gyűjteményi helyük szerint
és művenként), ezek állományvédelemért az átvevő pedagógus- munkaközösség felelős.
- Az állomány feltárása, használata
A könyvtár állományáról folyamatosan cédula-katalógusokat készít, a személyi ellátottság
és a feldolgozandó anyag nagyságának függvényében.
- Szakirodalom raktári katalógusa
- Szépirodalom szerzői betűrendes katalógusa
-
Az iskolai könyvtár szolgáltatásai:
Az iskolai könyvtár feladata, hogy gyűjteményével és szolgáltatásaival az iskolában folyó
oktató-nevelő munkát segítse. Ennek megfelelően mind a pedagógusoknak, mind a tanulóknak
lehetővé teszi teljes állománya egyéni és csoportos használatát. A csak helyben használható
(kézikönyvtár) kivételével állományát kölcsönzi.
Tájékoztató szolgálata keretében eligazítást ad a használathoz szükséges ismeretekről, igény
szerint bibliográfai tevékenységet végez és adatszolgáltatást nyújt. Segít a nevelőknek és a
tanulóknak az iskolai munkához kapcsolódó irodalomkutatásban. Közreműködik a
könyvtárhasználatra épülő tanítási órák előkészítésében és megtartásában. Elvégzi az
informatika tantárgy keretén belül a könyvtárhasználat oktatását. Közvetíti más könyvtárak és
információs központok szolgáltatásait, igény szerint könyvtárközi kölcsönzést végez.
Ellátja a szolgáltatással összefüggő nyilvántartási feladatokat, oktatási és kölcsönzési
nyilvántartást vezet.
Lehetőség szerint biztosítja a tanulók és tanárok részére a minél szélesebb körű számtógépes
informatikai szolgáltatást (szövegszerkesztő használata, internet-hozzáférés, e-mail, CD, DVD
leolvasás).
A könyvtár munkarendje
- A könyvtári teendőket két főfoglalkozású könyvtáros-tanár látja el. Munkafeladataik
részletes felsorolását a munkaköri leírásuk tartalmazza.
- A könyvtár nyitvatartási rendjét, amelyet az iskola az összesített órarendben is feltüntet, úgy
szervezi, hogy tanítási időben és utána is lehetőséget adjon a könyvtár használatára.
- A kölcsönzést könyvkártyával történő tasakos nyilvántartásban vezeti. A kölcsönzési
forgalomról tanévenként statisztikát készít, amelyet minden évben összegez.
- A könyvtári foglalkozásokat igény szerint megtartja és arról munkanaplót vezet.
- A 7.-8. és 9. évfolyamon tanítja a könyvtárhasználatot.
|