(Kivonat az iskola szervezeti és működési szabályzatából)

A könyvtár feladatai


    Alapfeladatok

  1. A gyűjtemény folyamatos és arányos fejlesztése, feltárása, őrzése, gondozása.
  2. Tájékoztat a dokumentumokról és a könyvtárosi szolgáltatásokról, eligazítást ad a szükséges ismeretekről, illetve segíti, hogy a szakmai munkaközösségek állandóan tájékozódjanak az új dokumentumokról.
  3. Könyvtárbemutató-ismertető és könyvtárhasználatra épülő tanítási órákat tart.
  4. Nyitvatartási idejében sz iskola pedagógusainak, tanulóinak és dolgozóinak biztosítja a teljes állomány egyéni és csoportos használatát.
  5. Kölcsönzi a könyvtári dokumentumokat.

    Kiegészítő feladatok

  1. Tájékoztat az iskola könyvtára, illetve a pedagógiai-, szakmai szolgáltatásokat ellátó intézmények és nyilvános könyvtárak szolgáltatásairól.
  2. Lehetővé teszi más könyvtárak szolgáltatásainak elérését (könyvtárközi kölcsönzés).
  3. Részt vesz a könyvtárak közötti dokumentumok és információk cseréjében.
  4. A jövő feladata: számítástechnikai és informatikai szolgáltatások biztosítása.
  5. Gyűjti az iskolai dokumentumokat (SZMSZ, Koll. Szerződés, házirend, stb.)

    A feladatok tartalmi csoportosítása

  1. Könyvtári szolgáltatások nyújtása: Az iskolai könyvtár az oktató-nevelő munka eszköztára, szellemi bázisa feladata, hogy segítse az iskolai nevelő-oktató munkát és előmozdítsa a tanulók olvasásra, könyvtárhasználatra nevelését. Igazodnia kell a NAT-ban megfogalmazott, a műveltségterületekre vonatkozó tantárgyi és érettségi követelményekhez. Biztosítsa az iskola nevelői és tanulói részére a neveléshez, oktatáshoz szükséges információhordozókat (könyv, folyóirat, av és egyéb információhordozók). Sajátos eszközeivel alapozza a tanulók olvasóvá, könyvtárhasználóvá nevelését. Kielégíti a pedagógusok alapvető pedagógiai szakirodalmi és információs igényeit, ennek érdekében fogadja más könyvtárak ilyen irányú szolgáltatásai.
  2. A könyvtár gyűjtőköre, állományának alakítása: Az iskolai könyvtár gyüjtőkörét az intézmény által megfogalmazott és a tantestület által elfogadott pedagógiai program alapján dolgozzuk ki ill. határozzuk meg. A könyvtárban elkülönítetten gyűjtjük és a diákok, pedagógusok és az iskola dolgozói, valamint a szülők számára nyitvatartási időben hozzáférhetővé tesszük az iskola működésének dokumentumait (pedagógiai program, kollektív szerződés, szervezeti és működési szabályzat és mellékletei, hatályos jogszabályok).
    1. A könyvtár a tantervi követelményeknek megfelelően,folyamatosan, tervszerűen és arányosan fejleszti állományát, gyűjtőköri szabályzata szerint (2.sz.melléklet). Az állományalakítás során figyelembe veszi az igazgató és a szakmai munkaközösségek javaslatait.
    2. A könyvtár állománya vétel, ajándék és csere útján gyarapodik. Az állománygyarapításra fordítható összeget az iskola költségvetésben kell előirányozni. A tervszerű és folyamatos gyarapítás érdekében a könyvbeszerzésre fordítható összeg terhére évente szerződést köt az iskolai könyvtár a KÖNYVTÁRELLÁTÓ Kft.-vel. A könyvtár gyarapítására fordítható összeg felhasználásáért a könyvtáros-tanárok felelősek. Hozzájárulásuk nélkül senki sem vásárolhat könyvtárai dokumentumot a könyvtár számára. A gyűjtőkörtől idegen dokumentumot még ajándékként sem leltározhat be a könyvtáros. A könyvtárba érkező (gyűjtőkörbe tartozó) tartós megőrzésre szánt dokumentumokat 8 napon belül állományba kell venni; a címleltárkönyv szakszerű vezetésével, valamint a számítógépes feldolgozás keretén belül. A nevelői példányok (tankönyvek, tantervek, tantervi útmutatók, stb.), valamint a gyorsan avuló tartalmú, egy ívnél kisebb terjedelmű vagy könnyen rongálódó kiadványról brossúranyilvántartást vezetünk. A kurrens periodikumokról ideiglenes állomány-nyilvántartást vezetünk. A könyvtár állományából folyamatosan legalább három-öt évente egy alkalommal ki vonjuk az elavult, feleslegessé váló dokumentumokat. Hasonló rendszerességgel töröljük az olvasók által elveszített és pénzben megtérített dokumentumokat is. Az állományellenőrzést - akár időszaki, akár rendkívüli -, az iskola igazgatójának írásban rendeli el. Az időszakos ellenőrzést (öt évenként) az iskolai könyvtárban célszerű júniusban végezni. Az állományellenőrzés ideje alatt a könyvtárban a kölcsönzés szünetel, könyvet sem bevinni, sem kihozni nem lehet. Az időszaki állományellenőrzés előtt az összes könyvet begyűjtjük. Az állományellenőrzésről jegyzőkönyvet kell készíteni. Ebben a felmerülő hiányok tételes felsorolásán kívül a könyvtár működésére vonatkozó megjegyzéseket, az elvégzendő feladatokat is rögzítjük.
  3. Az állomány szakszerű és a használatot biztosító elhelyezése Az iskolai könyvtár a könyvtári helyiségben, a szertárakban és igény szerint a szaktantermekben szervezi meg állományát. A könyvtári helyiségben a könyveket (kézi és segédkönyvtár, kölcsönözhető állomány, folyóiratok) teljes egészében szabadpolcon tartja, kivéve a hangkazetta, DVD és videoanyagot, ezeket zárható szekrényben tartja. A szertárakban és a szaktantermekben csak zárható szekrényben tarthatók a leltéti állományba adott dokumentumok. A könyvtári helyiségben az állomány elhelyezése a könyvtári raktározási táblázatok szerint történik, az ismeretközlő irodalom szakrendben, a szépirodalom betűrendben.
      A könyvtár állományából kihelyezett letétek a könyvtár többes példányaiból:
    • a fizika szertárban,
    • a kémia és biológia szertárban,
    • ének-zene szertár,
    • matematika szertár
    A szertárakba kihelyezett letétet a könyvtáros jegyzékbe foglalja (gyűjteményi helyük szerint és művenként), ezek állományvédelemért az átvevő pedagógus- munkaközösség felelős.
  4. Az állomány feltárása, használata
      A könyvtár állományáról folyamatosan cédula-katalógusokat készít, a személyi ellátottság és a feldolgozandó anyag nagyságának függvényében.
    1. Szakirodalom raktári katalógusa
    2. Szépirodalom szerzői betűrendes katalógusa
  5. Az iskolai könyvtár szolgáltatásai: Az iskolai könyvtár feladata, hogy gyűjteményével és szolgáltatásaival az iskolában folyó oktató-nevelő munkát segítse. Ennek megfelelően mind a pedagógusoknak, mind a tanulóknak lehetővé teszi teljes állománya egyéni és csoportos használatát. A csak helyben használható (kézikönyvtár) kivételével állományát kölcsönzi. Tájékoztató szolgálata keretében eligazítást ad a használathoz szükséges ismeretekről, igény szerint bibliográfai tevékenységet végez és adatszolgáltatást nyújt. Segít a nevelőknek és a tanulóknak az iskolai munkához kapcsolódó irodalomkutatásban. Közreműködik a könyvtárhasználatra épülő tanítási órák előkészítésében és megtartásában. Elvégzi az informatika tantárgy keretén belül a könyvtárhasználat oktatását. Közvetíti más könyvtárak és információs központok szolgáltatásait, igény szerint könyvtárközi kölcsönzést végez. Ellátja a szolgáltatással összefüggő nyilvántartási feladatokat, oktatási és kölcsönzési nyilvántartást vezet. Lehetőség szerint biztosítja a tanulók és tanárok részére a minél szélesebb körű számtógépes informatikai szolgáltatást (szövegszerkesztő használata, internet-hozzáférés, e-mail, CD, DVD leolvasás).

    A könyvtár munkarendje

  1. A könyvtári teendőket két főfoglalkozású könyvtáros-tanár látja el. Munkafeladataik részletes felsorolását a munkaköri leírásuk tartalmazza.
  2. A könyvtár nyitvatartási rendjét, amelyet az iskola az összesített órarendben is feltüntet, úgy szervezi, hogy tanítási időben és utána is lehetőséget adjon a könyvtár használatára.
  3. A kölcsönzést könyvkártyával történő tasakos nyilvántartásban vezeti. A kölcsönzési forgalomról tanévenként statisztikát készít, amelyet minden évben összegez.
  4. A könyvtári foglalkozásokat igény szerint megtartja és arról munkanaplót vezet.
  5. A 7.-8. és 9. évfolyamon tanítja a könyvtárhasználatot.